Krijg tot 40% korting op je abonnement.
Opgelet: door technische problemen is onze webshop momenteel niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.
Wat zoek je?
Virtual reality dringt meer en meer onze levens binnen. De bekendste toepassingen zijn wellicht de games en VR-films die de toeschouwer meenemen naar een nieuwe wereld. Maar de mogelijkheden zijn zoveel ruimer, zo wandel je bijvoorbeeld al rond in je nieuwe keuken, nog voor ze gebouwd wordt. En vergeet ook de klassieke conference calls. In de toekomst zitten partners uit verschillende landen net echt rond de tafel om te vergaderen ondanks de grote afstand. Maar wat maakt virtuele realiteit nu zo interessant? Of waarom gaan mensen meer en meer op zoek naar die virtuele wereld?
De toepassing laat je toe om te reizen, of toch om je het gevoel te geven dat je op een andere plaats bent. Bovendien reageert de technologie op je bewegingen, de visuals die je door de virtual reality bril te zien krijgt, worden zo nóg realistischer. Een totaal nieuwe beleving dus, want je staat er midden in.
De VR technologie dompelt je zo hé-le-maal onder in een nieuwe, virtuele realiteit, waardoor de prikkels die je binnenkrijgt meer indruk maken én beter worden onthouden. Dat laatste is dan weer de reden waarom virtual reality ook meer en meer haar weg vindt naar het onderwijs. Docenten kunnen dankzij Google Expedities hun leerlingen voortaan mee op een virtuele schoolreis nemen. Gaat de les op maandag over Antartica? Dan lijkt de klasgroep voortaan echt naar de koude Zuidpool te reizen, om enkele dagen later een duik te nemen in de oceaan wanneer de leerkracht vertelt over de verschillende diersoorten die in het water leven.
Niet alleen het onderwijs geniet van de mogelijkheden die VR biedt. Ook de immobiliënsector maakt hier maar al te graag gebruik van. Dankzij virtual reality kunnen potentiële kopers voortaan een pand bezoeken vanop afstand of zelfs een nog niet bestaand pand bekijken door middel van 3D-modellen. Op die manier kunnen toekomstige kopers veel meer panden bezoeken op eigen tempo, wanneer ze maar willen. Als er dan concrete interesse is, kunnen ze toch nog een afspraak maken om het pand alsnog in het echt te bezichtigen. Dat verhoogt niet alleen de verkoopkansen, maar zorgt ook voor tijdsbesparing bij alle partijen. Win-win dus.
Nog interessant, iedereen ervaart VR op zijn eigen manier, anders dan anderen. Of je nu een game speelt, plaats neemt op een rollercoaster of een museum bezoekt met een virtual reality-bril op je neus, geen enkele ervaring zal hetzelfde zijn. Met andere woorden, het laat je toe om te beleven, te ervaren én te dromen, want alles wordt mogelijk wanneer je de wereld bekijkt door een virtuele bril.
En daar smullen de marketeers van vandaag en morgen maar al te graag van. De virtuele realiteit maakt het mogelijk om reclameboodschappen super persoonlijk te maken en nog meer in te spelen op de noden van de consument. Niet alleen dat, de consument neemt deel aan de merkbeleving en staat midden in het verhaal dat verteld wordt. Waardoor hij ieder detail van de boodschap die wordt overgebracht, echt beleeft.
Eigenlijk houdt je het brein voor de gek wanneer je jezelf in een virtuele wereld begeeft. Het prikkelt onze zintuigen door middel van prikkels die niet echt zijn. De ervaring gaat tegenwoordig dan ook verder dan enkel de visuele prikkels. Virtual Reality slaagt er vandaag de dag ook in om je waarnemingen te beïnvloeden op basis van smaken en geuren, zoals deze test bewijst.
Wij vinden het toch maar heel gek allemaal! Wat de toekomst van VR zal zijn, weet niemand, maar de mogelijkheden lijken alvast eindeloos!